06-57561479 info@confidanza.nl

Over piekeren, onrust en doenerigheid

Daar zit ik dan met mijn voornemen om meer te oefenen, te mediteren, tijd voor mezelf te nemen, simpelweg meer te ‘Zijn’ in plaats van te doen. Ik word eerlijk gezegd overvallen door moeheid, en een super actieve geest die alsmaar doorgaat terwijl ik al enkele uurtjes geland ben op mijn meditatiekussen tussen alle anderen, de ‘sangha’. Het is alsof je even uit je dagelijkse hectiek wordt getrokken en meteen beseft hoe hard je eigenlijk steeds door de bocht vliegt. Een weekend-retraite voelt als een ritje in de achtbaan, waarbij ik voel dat ik eerst opstijg van enthousiasme, hoop en mooie intenties. Daarna stormachtig omlaag kelder in mijn gemoed, heen en weer geslingerd wordt tussen verlangen naar rust en daadwerkelijke actieve geest die maar door blijft gaan. Uiteindelijk kom ik weer terug op mijn plek, in mijn eigen midden. Graag neem ik je mee op reis door deze achtbaan. 

“Stil zitten,
niets doen,
de lente komt
het gras groeit vanzelf”
Tao Te Ching

Innerlijke landschap in beweging 

Gek genoeg was het in tegenstelling tot nu een zeer koude temperatuur, guur zelfs. Om zes uur ’s ochtends loop ik te dwalen door het immense grote klooster op weg naar de meditatieruimte en eetzaal waar ik de thee mag voorbereiden voor het begin van de dag.  Stiekem vind ik het wel fijn dat ik dit mag doen, het is onderdeel van ‘dana’, een daad van vrijgevigheid, waarbij ik met alle liefde voor mezelf en de groep zorg, terwijl iedereen nog op één oor ligt. Even kan ik in de voor mij zo bekende ‘werk-energie’ stappen, waardoor mijn actieve geest automatisch iets meer kalmeert. Herken je dit ook? Dat je zolang je (fysiek) maar heel actief blijft werken, je denkt je onrust ‘onder controle te houden’?

De rest van de dag is er afwisseling tussen loopmeditatie, zitmeditatie en dan weer loopmeditatie. Er komt van alles voorbij, ook in mijn geest. Of zoals de retraite-begeleidster aangeeft lichaam-geest, een onafscheidelijke twee-eenheid.

De maakbaarheid van de maatschappij

Mijn innerlijke landschap is roerig, stormachtig zodra ik voor het eerst weer ga zitten. Alles doet zeer. Maar op een dieper niveau voel ik een onderstroom van vertrouwen, een wezenlijke rust en inbedding, net als de berg die rust in zichzelf. De energie begint heel langzaam te stromen. Elke meditatie is weer anders. Het is niet altijd lente! Het hoeft niet altijd te sprankelen. Al zijn we daar in deze maakbare maatschappij vaak wel naar op zoek. In elk seizoen schuilt een ware schat, in je meditatie-beoefening maar ook in je dagelijkse leven. Het is de kunst om dit te zien, de belofte van de lente, de bruisende levendigheid van de zomer, de oogst van de herfst en de verstilling van de winter. De tweede retraite-dag merk ik dat ik vertraag, dat ik ondanks de worstelingen tijdens de eerste dag, ook kan accepteren dat er beweging is in mij. De derde retraite-dag kijk ik ook weer reikhalzend uit naar de thuiskomst. Een natuurlijk gegeven van zo’n kortere retraite waarbij je geest zich alweer ‘voorbereid’ op het dagelijkse hectische bestaan.

Opeens komt er ook een helpende gedachte in me op: “ Welk seizoen het ook is, ik ben toegewijd aan mezelf.” Op dat bewuste moment voel ik me letterlijk verzachten in mijn lichaam, spierspanning verdwijnt, en mijn innerlijke krampachtige houding van ‘moeten’ verdwijnt als sneeuw voor de zon. Bijna gelukzalig te noemen, geniet ik nog van de derde retraite-dag, waarmee ik een rijkdom aan ervaringen meeneem in mijn hart.

Aandacht voor alle seizoenen in jou 

Wil jij meer aandacht voor wat er in jou leeft, en genieten van alle seizoenen in jou?

Lees dan onderstaande tips voor een kleine mini-retraite bij jou thuis:
1. Vertragen is de weg naar vooruitgang. Neem de tijd om even niks te moeten. Dat klinkt heel simpel. Dat begint met vertragen, je agenda niet zo volproppen, lege momenten leren verdragen. De ‘doenerigheid’ van de actieve geest tot stilzwijgen brengen. Kortom, reserveer letterlijk tijd in je dag om even te ademen, niets te doen of te mediteren.

2.    Mediteren kan op meer dan 100 manieren. Wissel beweging af met stilzitten, en kijk op welke manier jij kunt en wilt mediteren. Luister niet naar de bemoeizucht van je actieve geest die allerlei drempels opwerpt, maar ga gewoon doen. Accepteer dat het niet altijd lente is (soms gebeurt er vrij weinig of juist heel veel in je hoofd en je lijf).

3.    Leer de verhalenmaker van je actieve geest kennen. Zodra er een gedachte voorbijkomt, komt er een nieuwe gedachte, en ontstaat er een ‘Intercity aan gedachten’. Herken deze neiging van je geest. Breng je aandacht weer terug naar je adem en je lichaam (of moet ik zeggen lichaam-geest;-)).

Voor actieve doeners, drukke verhalenmakers, gepassioneerde, hooggevoelige, ambitieuze vrouwen die veel moeten van zichzelf. Wil je graag meer ervaring opdoen in het rusten in jezelf, mediteren, liefdevolle aandacht geven aan jezelf? Wil je leren de seizoenen in jezelf te accepteren, onrust te leren verdragen? Ik nodig je uit voor deelname aan een mindfulnesstraining die start 8 mei 2019 of kom een keer vrijblijvend kennismaken om te bespreken wat ik voor je kan betekenen.

Liefdevolle groet, Mila Verboeket