06-57561479 info@confidanza.nl

Op een blauwe maandag…..

Ken je dat? Dat je een (onbestemd) verdrietig gevoel hebt, of misschien zelfs bang of boos bent, en niet zo goed weet hoe hiermee om te gaan? Je humeur of je stemming bepaalt je hele doen en laten, en dat van je omgeving natuurlijk ook. Je slechte humeur is volgens geleerden nog iets anders dan de algehele stemming van Blauwe Maandag, oftewel depri-maandag. Ik schreef er vorig jaar ook al een blog over. Volgens het CBS lijden meer dan 1 miljoen mensen aan een depressie. Op blauwe maandag is de feeststemming van december reeds voorbij en eventuele goede voornemens voor het nieuwe jaar zijn reeds gesneuveld.
Vanuit de geschiedenis komt de term blauwe maandag nog ergens anders vandaan. De schepen voeren uit en op een blauwe maandag kwamen ze terug.
Nou soms wil ik mijn verdriet, boosheid of angst het liefst ook de laan uit sturen, afleiding zoeken, negeren, vermijden. Echter ik word er zo moe van, om maar te doen alsof het er niet is… Het broeit van binnen, ik krijg allerlei lichamelijke klachten. Ongevraagd komen er allerlei negatieve gedachten en oordelen op gang en dan is de cirkel rond.

Toch wordt er juist vanuit mindfulness en in het bijzonder vanuit compassietraining uitgenodigd om te zijn met je emoties en je gedachten. Het liefst oordeelloos. Je er op zijn minst bewust van te zijn, er aandacht aan geven. Je emoties ruimte te geven.

Hoe voorkom je nou dat je niet in je emoties blijft hangen?

Er aandacht aan geven, dat is leuk gezegd, hoor ik je denken. Maar word je daar dan niet juist depressiever van, vragen cliënten mij dan? Na jarenlange beoefening van mindfulness en andere levenskunsten kan ik je zeggen dat het de moeite waard is om te kijken naar je eigen patronen in het omgaan met emoties. We hebben de neiging om emoties weg te toveren (minimaliseren) of ze juist groter te maken (maximaliseren).

“ De Boeddha zegt : het Lijden is de pijn die je ervaart plus weerstand.”

Kortom, je blijft er last van houden, ook al is het een onderstroom die met je meevaart. Om eerlijk te zijn heb ik niet het perfecte antwoord. Ook ik maak me dagelijks schuldig aan emotie-zwemmen of magische toverpraktijken (wegwerken van emoties). Maar toch zie ik bij mezelf en anderen hoe waardevol het kan zijn om ‘ omgaan met emoties’  tot levenskunst te verheffen.

In de dagelijkse praktijk heb ik het volgende ontdekt:   

1. Voor mij helpt het allereerst om een ademruimte te doen, echt bewust stil te staan bij wat ik denk, wat ik voel, wat ik waarneem in mijn lichaam zonder iets weg te schoffelen, en vervolgens de focus te verplaatsen naar de adem. Een als laatste stap, aandacht voor de adem en je lichaam als een geheel. Je kunt daarna altijd nog een geïnspireerde actie inzetten. Dus kortom: hoe voel ik me, wat word ik gewaar, wat heb ik nodig en hoe kan ik daarna goed voor mezelf zorgen.

2. Ben jij een Drama-koningin of een stoere ‘Niks aan de hand-koning? Waarmee ik niet wil zeggen dat mannen alleen maar minimaliseren en vrouwen juist maximaliseren. Eerlijkheidshalve zijn beide patronen bij iedereen vaak zichtbaar.
(H)erkennen van (dat er) emoties (zijn) en patronen scheelt het halve werk. Jezelf in de ogen aankijken, je realiseren dat emoties menselijk zijn.

3. Je verantwoordelijkheid nemen voor je emoties maakt dat je minder geneigd bent om het weg te duwen. Vaak koppelen we er een verhaal aan, waardoor emoties in stand worden gehouden. Laat het verhaal los en durf de rauwe emotie te ervaren.

4. Sta zelf achter het stuur: Je hoeft geen diploma Z te hebben om ervoor te zorgen dat je niet teveel gaat zwemmen in je emoties. Ga aan de rand van het meer zitten, laat je tenen even nat worden, en sta (of zit) letterlijk stil bij wat je voelt. Benoemen van emoties helpt in het verwerken ervan. Geef het eventueel een naam: “ Ik voel me eenzaam, verdrietig, bang of wat dan ook” of “Ik voel me onbestemd”.

5. Kijk daarna weer vanuit de ‘zorgmodus’, liefdevolle compassie naar hoe je goed voor jezelf kan zorgen? Beweeg, zoek het licht op, ga naar buiten, geef aandacht aan je lichaam, zie de horizon, geef jezelf ruimte, verruim je blik, pas je voeding aan.

Heb je nog vragen over zwemdiploma’s, toverkunsten of de magie van een kleurrijk leven, bel me gerust.  Met alle liefde wil ik je inspireren zodat je stappen lichter worden.
Heb een kleurrijke ‘blauwe maandag’.

Hartegroet, Mila Verboeket
15-01-2018