06-57561479 info@confidanza.nl

Goed zorgen voor jezelf, liefde voor je lijf

Hier zit ik dan, lekker thuis op de bank. De herfst heeft zich nu echt van haar verrassende kant laten zien, zonnige dagen worden afgewisseld met stormachtige taferelen.

Met mijn ietwat koude voeten in een heerlijk geurend voetenbadje met natuurlijke oliën, een zacht dekentje om me heen en een kopje thee binnen handbereik, lezend in mijn nieuwste roman. Er was een tijd dat ik mezelf dat niet gunde. Dat ik alsmaar door ging, en weinig tijd nam om mijn lichaam gewaar te worden. Maar nu is het fijn is om even stil te staan bij wat ik nodig heb.

Zorgen voor jezelf is een must

Hoe goed zorg jij voor jezelf? Ik heb de afgelopen weken gemerkt hoe belangrijk het voor mij is om oprechte vriendelijke aandacht te schenken aan mezelf, aan mijn lichaam dat soms snakt naar beweging, of juist naar totale rust en nietsdoen. Hoe helend dit werkt voor mijn totale zijn als ik daar werkelijk gehoor aan geef.

Warme herfsttips voor meer zelfzorg

Als je zelf merkt dat je eigenlijk wil ontspannen en verzachten, maar het lukt je nog niet, dan heb ik hier een aantal warme herfsttips, passend bij dit seizoen:

  1. Lees een boek, verruim je horizon, reis in je hoofd naar wereldse mogelijkheden om je leven te leven zoals jij zou willen. Je zult merken dat ook je lijf daardoor ontspant. Voor mij werkt dit supergoed. Misschien voor jou ook? Even wegdromen in een fantasiewereld werkt geestverruimend en verzachtend. Al het gepieker en de onrust verdwijnt als sneeuw voor de zon, of liever gezegd de storm is gaan liggen, vooral in mijn hoofd. De kalmte keert terug en ik ga met mijn aandacht naar binnen.
  2. Lekker niets doen: Het komt niet vaak voor dat ik echt niets te doen heb, ik verveel me nooit eigenlijk. En jij? In vertraging komen is een eerste stap. Hier schreef ik al eerder over. Ik bespreek dit regelmatig met vrouwen in mijn praktijk met veel ambitie. Zij herkennen daarnaast vaak ook hooggevoeligheid en de daarmee gepaard gaande overprikkeling. Zelfs enkele minuten per dag een ademruimte nemen kan een mooi begin zijn van het doorbreken van de cirkel van ‘hard werken’.
  3. Luister jij echt goed naar je lichaam? Herken jij de subtiele signalen die je lichaam jou geeft, of wacht je tot je lichaam erom schreeuwt? Ik hoor vaak, ik weet niet wat ik voel. Het klinkt allemaal te simpel voor woorden, de kunst is juist om meerdere momenten op een dag mindful stil te staan bij wat je nodig hebt. Niet echt spectaculair zul je denken, maar de clou zit hem in het daadwerkelijk toepassen. Op tijd stoppen, luisteren, en dan op een toegewijde manier in actie komen. Je lichaam misschien wel opnieuw leren serieus nemen. Jij kent je lichaam het beste. Experimenteer met voldoende balans tussen inspanning, ontspanning en rust.
     
  4. Heb je lijf lief: dit gaat nog een stapje verder dan alleen zorgen voor je lichaam. Op een veel diepere (emotionele en soms zelfs spirituele) laag. Het gaat vooral over de beleving van je lijf. Welke (negatieve) gedachten heb jij over je lijf? Hoe streng ben jij voor jezelf? Goed is goed genoeg! Saboteer jij jezelf wel eens door toch te hard te werken, die reep chocola te eten, de chips-zak open te trekken of vette patat te eten. Begrijp me niet verkeerd, ook ik maak me daar wel eens schuldig aan. Het komt er op aan dat je je lijf liefhebt zoals het is, jezelf af en toe iets gunt en vooral zacht en liefdevol over jezelf denkt.  

Ik gun jou ook alle liefde voor je mooie lijf en een mooi begin van zorgen voor jezelf. Heb je hier moeite mee, dan help ik je graag om een stap te zetten naar meer zelfwaardering, zelfzorg, door met je in gesprek te gaan tijdens een individueel consult. Ook de workshopserie van december kan jou hierin een mooie ondersteuning bieden. Vanuit zelfcompassie meer hart voor jezelf.

Warme herfstgroet, Mila Verboeket